PISAC:Branislav Nušić
REŽIJA I ADAPTACIJA:Egon Savin
LICA: Sima -Miloš Biković /Petar Benčina, Jova -Jovo Maksić, Jula – Hana Selimović, Frau Lenči -Olivera Viktorović Đurašković, Patroldžika – Slađana Vlajović, Vešerka – Dobrila Ilić,
Kuropatkin – Slobodan Ćustić, Bandist – Dejan Matić Mata / Andrej Šepetkovski, Bandistovica-
Sandra Bugarski, Svastika – Milica Gojković, Živka – Ivana Nikolić, Praktikant – Dragiša Milojković, Žandar – Boris Radmilović / Zoran Đorđević, Dečak – Nemanja Pavlović.
Vreme trajanja: 1 sat 30 min.
O DELU:
„Godišnjak Narodnog pozorišta u Beogradu za 1900-1903. najavio je „Palilulsku tragediju“ od Branislava Nušića. (…) Komad je prikazan na beogradskoj sceni tek 16.09.1909. pod naslovom „Iza Božjih leđa“, u režiji Čiča Ilije Stanojevića. Pojavio se novi Nušić. Jovan Skerlić kaže da „u drami tek u poslednje vreme, u „Našim sinovima“ G. Vojislava Ilića i u interesantnom komadu G. Branislava Nušića „Iza Božjih leđa“ mi imamo prikaze, jednostrane i tamne, beogradskog života“ („Pisci i knjige“, Beograd, 1911). Milan Grol na kraju svog prikaza zaključuje da „težnja ka nagom realizmu, ma koliko da je on zapažen površno i ma koliko da je izveden šturo, od interesa je u novom Nušićevom komadu, i čini ono što je u njemu najbolje i radi čega treba pisca ipak ohrabriti na nove pokušaje. Svojom većom bliskošću istinskom životu, komad „Iza božjih leđa“ je originalniji i zanimljiviji od mnogih Nušićevih apstraktnih drama. (…) Ta istinitija i obeleženija beogradska boja u komadu dala je i glumcima gradivo za nekoliko zanimljivih glumačkih tvorevina“ („Pozorišne kritike“, Beograd, 1931).
(…)
Živko Milićević u predgovoru Nušićevim pripovetkama (SKZ, Beograd, 1928), kaže posle nabrajanja dramskih dela, da se „u ovome spisku, istina, nalaze i komadi čiji su rukopisi danas izgubljeni. Na repertoaru Narodnog pozorišta nekad prikazivani i ne jednom pre rata, oni su ostali neštampani i za vreme Velikog rata njihovi rukopisi su propali. Danas ih nema više ni arhiva Narodnog pozorišta u Beogradu, ni njihov pisac“.
(…)
Radeći na rukopisu „Repertoar Narodnog pozorišta u Beogradu 1864-1964“ u Arhivu Narodnog pozorišta pod brojem 789. našao sam prepise uloga komada „Iza Božjih leđa“.
(…)
Broj lica na pozorišnoj listi odgovarao je broju uloga u rukopisu i trebalo je pažljivo složiti i rekonstruisati komad“…
Sava Cvetković
(Muzej pozorišne umetnosti Srbije, 1964)